ZASTAVA 750, kako je “fićino” službeno ime, mali je putnički automobil koji se kod nas proizvodio u fabrici automobila “Crvena Zastava” u Kragujevcu po licenci italijanskog “Fijata”, i danas se vozi. Bio je to najpopularniji automobil u Jugoslaviji.
Nakon što je pod naletom boljih i bržih automobila neko vreme pao u zaborav, danas doživljava renesansu. Proizvodi se u novoj verziji kao Fiat 500, a fiće oldtajmeri su cenjeni i traženi.
Zašto je Fića i danas tako interesantan ? On je simbol jedne zemlje koje nema i jednog vremena u kome nije bilo moćnih brzina i autoputeva, ali je bilo puno dobrog raspoloženja i druženja. Vozili su ga svi, jer je bio dostupan skoro svima. Sa „fićom“ se išlo i po gradu i po selu, na more, na svadbu, vozila ga je čak i milicija kao službeni auto.
U Kragujevcu postoji Udruženje ljubitelja fiće koje svake godine u junu organizuje „Fića fest“.
-Naš cilj je da fiću sačuvamo od zaborava, i uspevamo u tome. Ulicama Kragujevca trenutno vozi oko 30 automobila ovog brenda, ali to nije ukupni broj, jer se svake godine priključi još po neko – kaže Vladimir Tošić, predsednik Udruženja.
Ove godine jubilarni dvadesti „Fića fest“ okupio je stotinak učesnika iz svih krajeva Srbije i regiona. I ovog puta parkirali su se u Velikom parku, gde su sa ponosom izložili svoje oldtajmere. I dok odjekuje muzika iz kultnog filma „Nacionalna klasa“ ,vlasnici starih fića razmenjuju iskustva.
-Došli su nam ljudi sa svih strana, iz Valjeva, Aranđelovca, Užica , Crne Gore, Makedonije i Bosne, najvili su se i iz Hrvatske, nikada se nismo skupili u ovolikom broju kao ove godine. Ima oko 80 „fića“ i 20-tak „stojadina“ i „jugića“. Sada su i mladi zainteresovani, mnogi žele da ga kupe, ali teško se nalazi, vlasnici ne žele da ih prodaju, čuvaju ih za uspomenu. Ja imam dve fiće, čuvam ih za unuke da im poklonim za punoletstvo – priča Radisav Radojković Raka, predsednik Skupštine udruženja, koji je na „Fića fest“ došao,naravno, svojim fićom.
Branislav Đinđenović iz Beograda, član Udruženja ljubitelja fića više od 15 godina i isto toliko učesnik „Fića festa“. On je na festival dovezao Zastavu 101, popularnog „stojadina“.
– Iskustva sa ovih festivala su fantastična, srećemo se sa ljudima koji imaju isti hobi. Ja sam dovezao kola proizvedena u „Zastavi“ 1991.godine, model „Jugo-skala“, za sada još nalazim jeftine delove za njega, i polovne i originalne, za razliku od fićinih, koji se teško nalaze. Kec kao kec, još može i da se održava i da se vozi. Prešao je oko 70.000 kilometara,kupio sam od prvog vlasnika koji ga je baš čuvao, gume na njemu bile su 15 godina stare, a izgledale su kao nove – kaže Đinđenović.
Pažnju posetilaca privukao je i jedan neobičan zastavin oldtajmer.
– To je fićin kombi model AK 900 kubika sa jugovim motorom, zadnja serija, proizveden 1988 godine, kupio sam ga u Kragujevcu, u hali Jezero gde je nekada bio salon automobila. Vozim ga i danas, prešao je oko 80.ooo kilometara. Za delove se snalazim, imam još rezervnih koji su išli uz njega.Prvi put sam na Fića festu, zvali su nas da pokažem moj kombi, unikat je, vrlo je redak u voznom stanju – kaže Milosav Stanković iz Topole.
Na Fića fest stigli su i bajkeri iz okoline Kragujevca. Na pitanje da li bi umesto motora vozili fiću oldtajmera, odgovorili su odrečno.
-Već imamo „ tristaća“1977.godište i jugića iz 1991.godine, koji čekaju na restauraciju, pa da se dogodine pojave u punom sjaju na „Fića festu“- kaže Nikola Zlatković iz Lapova.
Kao i na ranijim i na ovom “Fića festu” dodeljena su priznanja. Pehar za najatraktivnijeg “fiću” osvojio je je Željko Knežević iz Nikšića u Crnoj Gori. Bojan Milutinović iz Kragujevca dovezao je najstarijeg “fiću” na izložbi (1965.godište) i u toj kategoriji osvojio pehar. Najudeljaniji “fića” došao je iz Makedonije. Vozila ga je Mickocki Ljiiljana ,a pehar je odnela u Đevđeliju.
Jubilarni “Fića fest” završen je defileom učesnika glavnim ulicama Kragujevca, gde je kolona zastavinih oldtajmera izazvala oduševljenje i aplauz građana.